Wat is Mindfulness?

Aandacht is de essentie van mindfulness. Mindful zijn betekent dat we aandacht geven aan onze fysieke en zintuiglijke gewaarwordingen, ons bewust zijn van onze gedachtenstroom en onze emotionele sensaties. Door aandacht te geven aan het hier en nu, zonder oordeel en met een vriendelijke, milde houding, laten we toe wat er allemaal is. Doel is de realiteit te herkennen en te accepteren zoals ze is, zonder deze te kleuren door emotie of te reageren vanuit automatisme.

Mindfulness is de kunst om te schakelen. Om vaker uit de doe-modus te stappen. Om contact te maken met het hier en nu – de plek waar het leven zich afspeelt. Mindfulness kun je inzetten om balans in het leven te brengen, om beter om te gaan met klachten, om persoonlijke kwaliteiten te ontwikkelen. Mindfulness maakt het leven mooier.

Mindfulness is het makkelijkst te begrijpen vanuit zijn tegendeel: leven op de automatische piloot. Bij het opstaan, in de keuken, tijdens het autorijden, op het werk – let maar eens op hoe vaak we op routine draaien terwijl de geest bezig is met zaken uit verleden en toekomst. We zijn niet aanwezig in het hier-en-nu en reageren vanuit automatische patronen, waardoor we geen vat hebben op veranderingen.

Mindfulness is daarmee een levenshouding die ons leert bewuster in het leven te staan en daarmee keuzevrijheid geeft in handelen.

Mindfulness is niet nieuw. Het is al eeuwen oud en heeft zijn grondslag in het boeddhisme.

En vooral dat deel van het boeddhisme dat je leert om in contact te zijn. In contact met wie je in essentie bent, voordat je van alles ging aanleren, voordat je aan verwachtingen ging voldoen.

Intensiever leven
Met mindfulness leef je intenser. Door vaker je aandacht te sturen leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd.

De geest wordt rustiger. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. Je leert bewuste keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor vang je stressprikkels beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die tot negatieve stemming leiden. Je kunt je grenzen beter bewaken.

Vaardigheid en houding
Mindfulness biedt het noodzakelijke tegenwicht voor een balans in deze snelle, stressvolle tijd. Mindfulness is veel meer dan een hype. Het is een vaardigheid, geworteld in een 2.500 jaar oude traditie.
Mindfulness kun je oefenen, met dagelijkse aandacht, met meditatie, met een trainingsprogramma. Je oefent mindfulness als een vaardigheid, totdat het je houding is.

Hoe doe je dit?
Via aandachtgerichte meditatie oefeningen: Eenvoudige bewegingsoefeningen, de bodyscan, ademoefeningen en zitmeditatie. Ook is er sprake van informele oefeningen die op elk moment van de dag een plek kunnen krijgen, van het met aandacht luisteren naar de ander, telefoon opnemen, tot tanden poetsen.

Mindfullness is het makkelijkst te begrijpen vanuit zijn tegendeel: leven op de automatische piloot. Bij het opstaan, in de keuken, tijdens het autorijden, op het werk – let maar eens op hoe vaak we op routine draaien terwijl de geest bezig is met zaken uit verleden en toekomst. We zijn niet aanwezig in het hier-en-nu en reageren vanuit automatische patronen, waardoor we geen vat hebben op veranderingen.

Mediteren betekent: een oefening die helpt om met meer gemak om te kunnen gaan met alle aspecten van het leven; plezierige en onplezierige momenten; momenten die we saai vinden of interessant.

Ook word je bewust van de eigen leefstijl. Vaak ook van de wijze waarop je tot nu toe met klachten als pijn, stress, werkdruk of verdriet om bent gegaan.

Wat zijn de effecten van mindfulness trainingen?
Er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar de effecten van de trainingen bij mensen met stress-gerelateerde klachten, chronische pijn en/of angst, somatische en psychische klachten en depressie.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt het volgende:

  • Een langdurige en duidelijk waarneembare afname van klachten bij mensen met chronische pijn, stress, angstklachten, depressie en vermoeidheid
  • Een positiever zelfbeeld en positieve verandering van leefstijl
  • Een verbetering van de kwaliteit van leven
  • Een opvallende toename in de mogelijkheid tot ontspanning en verbetering van de concentratie

Voor wie?
Mindfulness is bedoeld voor:

  • Iedereen die behoefte heeft aan ondersteuning bij stress, burnout klachten en hoge werkdruk
  • Iedereen die op andere manier wil leren leven met pijn, ziekte vermoeidheid en ander ongemak
  • Mensen zonder klachten, die de kwaliteit van leven willen vergroten en beter willen leren omgaan met ‘de golven en stormen’ van het leven